Tegnapelőtt Dr Wallach előadásának anyagában olvashattuk, milyen fontos a betegségek megelőzésében és gyógyításában is, ha elegendő kalciumot fogyasztunk. Van azonban ennek az ásványi anyagnak még egy hasznos tulajdonsága: akár a fogyásban is segíthet!
“Lehet kalciumpótlással segíteni a fogyókúrát, de csak azoknál, akik egyébként a szükségesnél kevesebbet fogyasztanak ebből a fontos ásványi anyagból” – ezt erősítette meg egy új tanulmány, amely a British Journal of Nutrition-ben jelent meg.
Egy 15 hetes fogyókúra során vizsgálták a kalcium hatását Angelo Tremblay és társai a kanadai Laval Egyetem orvosi karán. A résztvevők átlagosan kevesebb, mint 600 mg kalciumot fogyasztottak naponta, holott a napi ajánlott bevitel 1.000-1.300 mg a WHO (World Health Organization) szerint. Az alacsony kalóriatartalmú étrend mellé egyik csoportjuk 1.200 mg kalciumpótlást kapott tabletta formájában, a másik csoportjuk pedig placebót. A kalcium kiegészítést szedő nők csaknem 6 kg-ot fogytak a program végére, míg a kontrollcsoport tagjai csupán 1 kg-ot!
Mit okoz a kalciumhiány az anyagcserében?
A szakemberek azt a következtetést vonták le a vizsgálat után, hogy az agy érzékeli a kalciumhiányt, és a táplálékfelvétel ösztönzésével, túlevéssel próbálja elérni, hogy a szervezet elegendő mennyiséghez jusson ebből az ásványi anyagból. Mindebből az következik, hogy ha elegendő kalciumot viszünk be a szervezetbe (például kalóriamentesen, táplálék-kiegészítő formájában) akkor az csökkenti az evés utáni vágyat.
Angelo Tremblay professzor és csapata már évek óta tanulmányozza a kalcium és az elhízás kapcsolatát, első eredményeik 2003-ban jelentek meg, és felfedték, hogy a kevés kalciumot fogyasztó nők szervezetében több a zsír, vastagabb a derekuk, magasabb a rossz koleszterin-szintjük.
Második tanulmányuk kimutatta, hogy a hatéves időszak alatt minél inkább csökkentette valaki a kalciumban gazdag tejtermékek fogyasztását, annál jobban meghíztak és annál vastagabb lett a derekuk.
Amerikai és olasz kutatások szerint is fontos része a fogyókúrának a kalcium, mivel szerintük csökkenti a zsírok és a koleszterin felvételét a bélrendszerből. Az amerikaiak arra az eredményre jutottak, hogy ha a szervezetben nincs elég kalcium, akkor egy kalcitriol nevű hormont termelődik. Ez pedig arra ösztönzi a zsírsejteket, hogy zsírégetés helyett raktározzanak.
Viszont minél több kalcium volt a zsírsejtben, a szervezet annál több zsírt égetett el. Az étrenddel és táplálék-kiegészítőkkel bevitt plusz mennyiségű ásványi anyag tehát csökkentette a szervezet zsírraktározását úgy, hogy befolyásolta a szervezet zsírégető folyamatait.
A szakemberek ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy szükség van elegendő mennyiségű D vitaminra, cinkre, magnéziumra is a kalcium megfelelő felszívódásához.
Idősebb korban is hat?
Az amerikai Fred Hutchinson Rákkutató Központ majdnem tízezer, ötvenes éveiben járó férfit és nőt vizsgáltak 12 éven keresztül. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyi kalciumot fogyasztanak, és hogyan változik a testsúlyuk.
Az derült ki, hogy önmagában az élelmiszerrel bevitt kalcium 10 év alatt sem gyakorolt kedvező hatást a testsúlyra, azonban a táplálék-kiegészítő formájában kalciumot fogyasztó nők a szokásos életkorból adódó hízás helyett egy keveset veszítettek a testsúlyukból. Fiatal, és csak kevés súlyfelesleggel rendelkező nőknél ugyanakkor nem mutattak ki egyértelmű fogyasztó hatást a kalcium pótlása esetén.
Önmagában nem fogyaszt!
A tanulmányok tehát mind azt bizonyították, hogy a napi legalább 1000 mg kalcium bevitelével, diéta és testmozgás mellett hatékonyabbá tehető a fogyókúra. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy a magas kalciumtartalma miatt hasznos tejtermékeknek gyakran magas a zsír-, cukor- és fehérjetartalma, tehát fogyasztásukkal sok felesleges kalóriát viszünk be a szervezetbe.
Aki extra kalciumot szeretne bevinni a fogyás érdekében, az táplálék-kiegészítő formájában plusz kalória nélkül megteheti ezt.
Forrás: Házipatika
igen, meglepően tapasztaltam, hogy egy heti pótlás után eltünt az “ugy ennék valamit” szindróma, és a mérleg 3 kilóval kevesebbet mutatott. /nem ettem kevesebbet mint egyébként/ Tehát idősebb korban is van hatása a sulyra a kalcium bevitelnek.
Szia bocs, hogy zavarlak, milyen és mennyi kalciumot szedtél, kérlek ird meg, szeretnék 6-7 kg-ot leadni, de nagyon nem akar sikerülni. Várom válaszodat, Horváthné Kati
szia Kata! kérded mennyit szedtem: nos én a szintetikus dolgok ellen vagyok, igy én a saját tyukjaim bio tojásainak a haját daráltam le,/főzés és száritás után/ és napi egy kávéskanállal eszem minden nap.
Ez szuper.Végre gyakorlatban is látjuk az elmélet megvalósulását.
Köszi Ilona